! Ohh Ye Ke !
Maklumat Terkini :
Home » » Filem Tanda Putera Telah Mula Ditayangkan

Filem Tanda Putera Telah Mula Ditayangkan

Written By Unknown on Thursday 29 August 2013 | 20:59

Sempena hari kemerdekaan Malaysia yang ke 56 pada 31 ogos ini, filem Tanda Putera adalah pilihan pawagam yang terbaik sebagai filem yang mambewa semangat kemerdekaan Malaysia. Filem arahan Datin Paduka Shuhaimi Baba FDAM ini menampilkan Rusdi Ramli sebagai pelakon utama.


TANDA PUTERA adalah mengenai ikatan istimewa persahabatan antara kedua Perdana Menteri Tun Abdul Razak dan Timbalannya, Tun Dr Ismail yang menyembunyikan dan menidakkan masalah kesihatan mereka sendiri untuk menumpukan perhatian kepada pemulihan ekonomi negara selepas kejadian 13 Mei 1969 tragedi.
 

Tun Razak yang mempunyai leukemia terpaksa menyimpan rahsia daripada keluarganya supaya tidak risau, dan bimbang akan keselamatan Negara, . Beliau dan Tun Dr Ismail membuat keputusan untuk berkongsi doktor dan bilik bacaan Tun Dr Ismail menjadi klinik sementara mereka di mana kedua-duanya adalah dirawat oleh Dr Macpherson.

Mereka berdua membawa aura kekuatan dan kuasa. Keberanian dan keazaman mereka menjadi harapan dan imaginasi rakyat, terutamanya golongan muda seperti pelajar Universiti dan pensyarah, Zarah dan Kara, merangkap pelajar budak pejabat, Zaman dan rakan-rakan mereka.

Kecewa apabila dia diberitahu oleh doktor dia mempunyai hanya 2 tahun untuk hidup, Tun Razak bersyukur bahawa rakan yang dipercayai Tun Dr Ismail yang terkenal dengan integriti dan ketegasan beliau, akan berada di sana untuk menjalankan rancangan mereka untuk pembangunan negara.

Razak tahu dia boleh bergantung kepada janji Ismail untuk menjaga seluruh keluarganya apabila dia tiada kelak. Namun nasib tidak menyebelahi beliau apabila Tun Dr Ismail secara tiba-tiba di serang sakit jantung dan memaksa Tun Razak berjuang berseorangan disamping kedaaan kesihatan beliau yang semakin teruk.


P/S : Filem yang terbaik untuk ditonton sepanjang bulan kemerdekaan ini. Saya akan menonton filem ini pada hari ahad nanti :) . 
Share this post :

Post a Comment

ohhyeke.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.



 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2013. Ohh Ye Ke - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger